Het begin van het einde, Noord NZ

21 juni 2013 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Kia ora!

Aangekomen in het land van de lange witte wolk, Aotearoa a.k.a Nieuw Zeeland. Meteen de eindbestemming van mijn 6 maand durende reis. Ik begon mijn reis door dit prachtige land in het Noord-Eiland. Van Auckland tot Wellington en alles wat daar tussen ligt. Op zich is NZ niet super groot als je net van Australie komt, maar toch minstens 7 keer zo groot als Belgie maar minder dan de helft zo bevolkt. Dat wil zeggen, veel plaats voor natuur en heel veel schapen! Hoera! Ik kon me geen betere afsluiter wensen.

Naast schapen heeft Nieuw Zeeland gelukkig ook nog enkele andere bezienswaardigheden. In 'The Coromandel' had ik het geluk dat er een wijnmakerij mijn pad kruiste, of was het nu omgekeerd? In ieder geval een uiterst aangename en lekkere ervaring, ik kon me geen betere plaats ingebeeld hebben om de nacht door te brengen. Uiteraard heb ik na de proeverij nog tijd gemaakt om de prachtige 'cathedral cove' te bezoeken en de daarbij horende wandeling te maken. Dus als de foto's wat scheef genomen lijken, dan is dit de reden.

Verder behoren Mount Maunganui en White Island ook zeker tot de toppers. White island is trouwens de enige nog actieve marine vulkaan in Nieuw Zeeland. Geen uitbarsting mogen meemaken, een kleintje zou nog wel leuk geweest zijn, maar helaas. We moesten daarvoor zo een Bob de bouwer helm opzetten, in geval er stenen uit de vulkaan zouden vliegen. Leuk accessoire, dat wel!

In en rond Rotorua konden we genieten van nog meer zwaveldamp. Het grote voordeel in deze stad; je kan zoveel scheetjes laten als je wil, zolang ze niet te luid zijn zal niemand het merken ;-) Ideaal om mijn eerste rugby-mach op cafe te gaan bekijken!
De dag erna tijd voor 'thermal wonderland' in Wai-o-Tapu. Geothermische activiteit in de vorm van kleurrijke warmwater bronnen. Prachtige om te zien!

Tussendoor ben ik wat gaan rondhuppelen in Hobbiton, het dorp waar de Hobbits uit Lord of the rings wonen. Ze waren ni thuis, maar de green dragon was wel open waar we na de rondleiding en exclusief Hobbit-pintje kregen. Geweldig om dit allemaal eens in het echt te zien.

Via Taupo vond ik de weg naar Turangi waar ik mij zou wagen aan de "Tongariro crossing" Tongariro nationaal park bestaat uit 3 vulkanen (wederom actief), waarvan eentje Ngauruhu of beter bekend als Mount doom uit Lord of the rings. Een tocht over berg en dal via sneeuw, warme rotsen, krater meren en ten slotte een prachtig woud. 4 seizoenen in 1 dag, het handelsmerk van Nieuw Zeeland, ik heb het aan de lijve mogen ondervinden.

Ten slotte bracht een ijzeren vogel me naar het Zuider eiland waar ik aan deel twee van mijn NZ avontuur begonnen ben. 1 ding kan ik al met zekerheid zeggen, de winter is officieel begonnen en ik voel het aan mijn tenen.

Verkleumde groetjes uit Nieuw Zeeland! Geniet van de tropische temperaturen!

Miet